۱۳۸۸ آذر ۳۰, دوشنبه

كاخ سفيد درگذشت آيت الله منتظري را تسليت گفت


اتفاقی که هر گز نیافتاد. آذر ماه ۱۳۶۴

مايك همر سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد روز يكشنبه با انتشار بيانيه اي كوتاه درگذشت آيت الله حسينعلي منتظري را تسليت گفت.

در اين بيانيه آمده است: "ما درگذشت آيت لله العظمي حسينعلي منتظري را تسليت مي گوييم. او چهره شناخته شده اي بود و تعهد راسخش در دفاع از حقوق جهانشمول، براي وي احترامي بين المللي به همراه آورد."

وي افزود "خانواده او (آيت الله منتظري) و همه جويندگان حقوق جهانشمول و آزادي هايي كه او پيوسته آنها بود در يادها و نيايش ما خواهند بود."

كاخ سفيد در گذشته حمايتي از آيت الله منتظري كه سالها منزوي و تحت حصر خانگي بود نكرد، اما با افزايش نقش و محبوبيت او در جنبش اعتراضي پس از انتخابات اخير رياست جمهوري ايران بنظر مي رسد دولت آمريكا تصميم گرفت به درگذشت اين چهره سرشناس و با نفوذ واكنش نشان دهد.

علاوه بر اين آيت الله منتظري چندي پيش به مناسبت 13 آبان و سالگرد اشغال سفارت آمريكا در تهران، ماجراي گروگانگيري و حمايت خود را "اشتباه" خواند.

وي در مصاحبه اي كتبي با سايت جرس كه وابسته به اصلاح طلبان است اظهار داشت اشغال سفارت آمريكا هم به لحاظ عواقب و هم به لحاظ اصول بين المللي كار اشتباهي بوده است.

وي نوشت: "اشغال سفارت آمريكا در بدو پيروزي انقلاب كه مورد حمايت اكثر اقشار انقلابي و مرحوم امام خميني بود، مورد تاييد اين جانب نيز بود؛ ولي با آن عوارض منفى و حساسيت شديدى كه بين مردم آمريكا به‏ ‏وجود آورد كه هنوز آثار آن باقى است، معلوم شد كه كار درستى نبوده، و‏ ‏اصولا سفارت يك كشور به منزله جزئى از آن كشور است، و كشورى كه‏ ‏در حال جنگ رسمى با ما نبود اشغال سفارت آن به منزله اعلان جنگ با آن‏ ‏كشور است و كار صحيحى نمى باشد. از قرار اطلاع بعضى از جوانان انقلابى‏ ‏و متعهدى كه متصدى اين كار بودند نيز اشتباه بودن آن را قبول دارند."

اين اشاره اي به گروه هايي از اصلاح طلبان بود كه زماني جزو دانشجويان اشغالگر سفارت آمريكا بودند اما در دوران محمد خاتمي به نوعي از آن ابراز ندامت كردند.

با اين حال آيت الله منتظري با اشاره به نقش آمريكا در كودتاي 28 مرداد عليه دولت مصدق و هم نقش آن كشور در "همه شئون سياسي و اقتصادي" ايران در زمان حكومت پهلوي و انسداد دارايي هاي ايران پس از انقلاب، عصبانيت مردم و حكومت از آمريكا را موجه دانسته اما گفته بود اين نبايد باعث خصومت دائمي بين دو كشور باشد.

او با اشاره به حكم آيت الله خميني داير بر "نهي" تجديد رابطه با آمريكا نوشت: "ولي واضح است كه چنين حكمي موقتي است و برحسب شرايط سياسي و اقتصادي تغيير مي كند، و اين امر در گرو آن است كه اين رابطه به نفع كشور بوده و از قبيل رابطه دو كشور مستقل باشد شهريار بزرگ(بابك
ديدگاه ازادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر